Artur Kopka, Dorota Piontek, Michael Minkenberg (red.)
Kraków: Wydawnictwo-TOC.
Książka prezentuje wyniki polsko-niemieckiego projektu badawczego: „’Wiedza to władza’: Granice doradztwa politycznego i lobbingu w politycznym procesie decyzyjnym”. Badania zrealizowane w polsko-niemieckiej perspektywie porównawczej skoncentrowane były na strukturach doradztwa politycznego, ustawowych regulacjach w obszarze doradztwa politycznego i lobbingu, sposobie ich funkcjonowania oraz wykorzystania w zakresie podejmowanych decyzji politycznych. Ponadto w kontekście różnorodnych „kultur eksperckich” analizie poddane zostały również przedmiot i zadania doradztwa, jak również sposoby rekrutacji, pracy oraz komunikacji doradców politycznych.
W książce poruszone zostały następujące zagadnienia:
Słowo wstępne · Wstęp: Doradztwo polityczne i lobbing w międzynarodowej perspektywie porównawczej · Doradztwo polityczne i jego legitymizacja · Koncepcja „politycznej kultury eksperckiej” w problematyce doradztwa politycznego i lobbyingu · Pojęcie granicy w kontekście różnic pomiędzy doradztwem politycznym a lobbingiem w politycznym procesie decyzyjnym · Granica pomiędzy doradztwem politycznym a lobbingiem w politycznym procesie decyzyjnym. Interpretacja badań empirycznych · Instytucjonalne podstawy doradztwa politycznego oraz lobbingu w polsko-niemieckim porównaniu · Doradztwo merytoryczne (policy advice) i doradztwo strategiczne (political consulting) w procesach doradztwa politycznego w Polsce i Niemczech w ocenie parlamentarzystów. Analiza porównawcza · Rynek doradztwa politycznego i lobbingu z perspektywy polskich i niemieckich parlamentarzystów · Organizacje pozarządowe w kontekście doradztwa politycznego i lobbingu w percepcji polskich i niemieckich parlamentarzystów · Doradztwo polityczne i lobbing w demokracji medialnej – mediatyzacja wiedzy eksperckiej jako element politycznego procesu decyzyjnego na przykładzie Polski i Niemiec · Doradztwo polityczne i lobbying w Polsce i Niemczech: wyniki badań i rekomendacje
Książka kierowana jest do następujących grup odbiorców:
- Studenci, wykładowcy, badacze oraz praktycy w obszarze nauk politycznych i komunikacji społecznej
- Specjaliści w dziedzinie doradztwa politycznego i lobbingu
Redaktorzy tomu:
Dr Artur Kopka jest pracownikiem naukowym w Katedrze Porównawczych Nauk Politycznych na Wydziale Kulturoznawstwa Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą.
Prof. dr hab. Dorota Piontek jest kierownikiem Zakładu Komunikacji Społecznej na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Prof. dr hab. Michael Minkenberg jest kierownikiem Katedry Porównawczych Nauk Politycznych na Wydziale Kulturoznawstwa Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą.